مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معايب استفاده از سايت ساز هاي رايگان و آماده مانند Wordpress و دلايل اصلي آن

 

بدون شك Wordpress ابزاري تاثير گذار در طراحي سايت ميليون ها كسب و كار كوچك در سراسر جهان است. اين سايت ساز آماده با داشتن صد ها پلاگين يا ابزار افزودني به طراحان وب آماتور و يا شركت هاي بدون دانش فني، كمك مي كند تا در زمان اندكي و به صورت محدود، وب سايت اينترنتي خود را راه اندازي نمايند. با وجود داشتن چندين مزيت، نمي توان از عيب هاي Wordpress و بطور كلي سايت ساز هاي آماده چشم پوشي كرد. اين عيب ها در كشور ايران به دليل محدوديت استفاده از برخي از پلاگين ها، بيشتر نيز به چشم مي خورد.

در ذيل به برخي از معايب اصلي استفاده از Wordpress مي پردازيم كه لازم است تمام صاحبان كسب و كار هايي كه طراحي وب سايت آنها با Wordpress انجام شده است آگاه شوند . اين نكات برگرفته از مقاله خانم Maggie Sawyer است كه خود يكي از مشهورترين طراحان وب در جهان است و تجربه پياده سازي صد ها سايت در قالب هاي Wordpress را دارد و حتي در گذشته خدمات PSD to Wordpress را ارائه مي كردند.
1- بستر سايت سازي نا امن :
به دليل وجود صد ها هزار وبسايت آماده بر بستر Wordpress، هكر ها و اسپمر ها دائما در حال جستجو و حمله به اين گونه وبسايت ها مي باشند. Wordpress در اين زمينه بطور معمول به روز رساني هايي را ارائه مي دهد اما خود اين به روز رساني ها گاهي اوقات ساختار هاي اصلي سايت را به هم مي زند كه اصلاح آن زمان بر و برخي اوقات هزينه بر هستند.
2 – نبود فايل هاي راهنمايي جامع :
اگر طراح وب بر بستر Wordpress هستيد و يا با اين سايت ساز آماده سر و كار داريد، اعلاميه هاي فراواني حتما مشاهده كرده ايد كه درخواست شده است تا در صورت تمايل يك فايل راهنما را نگارش كنيد و به Wordpress كمك كنيد تا متون راهنماي آنها كامل شود. اين نقص زماني مشكل ساز مي شود كه به روز رساني هاي جديد ارائه شده و طراحان وب براي منطبق كردن سايت خود مجبور به انجام كلي خطا و آزمايش هستند تا به روز رساني را پياده سازي نمايند. ضرر اين فرايند در بهينه سازي سئو سايت بطور واضح به چشم مي خورد.
3- استفاده از كد هاي پيچيده در طراحي سايت :
قالب هاي آماده Wordpress فراوان اند اما براي شخصي سازي اين قالب ها، بهينه سازي سئو آنها و ايجاد بخش هاي كاربردي در آنها لازم است كد نويسي هاي حرفه اي انجام شود كه اكثر شركت هاي طراحي وب، اين تغييرات را اعمال نمي كنند و كسب و كار ها از قالب هاي بهينه سازي نشده استفاده مي كنند كه در آينده و به خصوص در زماني كه وب سرويس هاي گوناگون در آنها پياده سازي مي شود، مشكلات جدي را بوجود مي آورد.
4- عدم پشتيباني :
Wordpress داراي واحد پشتيباني جامع نمي باشد و در صورت برخورد به مسائل، خطا ها و بويژه بروز رساني هاي جديد، گرفتن كمك و يا پشتيباني لازم كار دشوار و يا امكان ناپذيري است. اغلب كسب و كار ها مجبور اند به روز رساني خود را توقف نمايند تا درصد قابل توجهي از برنامه نويسان معتبر بين المللي خطا ها و فرايند هاي صحيح آنرا استخراج نمايند و از طريق فايل هاي راهنمايي گاهي پيچيده آنها را اطلاع رساني نمايند.
5 – عدم استفاده از نامگذاري هاي صحيح صفحات :
يكي از معيار هاي اصلي رتبه بندي سايت در موتور هاي جستجو و افزايش رنك، نامگذاري كامل، مرتبط و صحيح صفحات يك وبسايت است. اغلب طراحان وب و شركت هاي سايت ساز كه با قالب هاي آماده و Wordpress كار مي كنند، اين بخش را ناديده مي گيرند و يا با تنظيم كردن آن آشنا نيستند كه باعث عدم رشد جايگاه سايت در موتور هاي جستجو و بويژه گوگل مي شود. اگر صاحبان كسب و كار هايي كه وبسايتشان با Wordpress طراحي شده است ،مشاهده نمايند، در آدرس صفحات سايت خود به جاي نام صفحات مرتبط و منحصر، آدرس هايي چود Page1، Page2، Content1، Content2 يا صرفا اعداد تصادفي را پس از نام اصلي سايت خود خواهند ديد.
6 – افزايش حجم داده ها :
در بسياري اوقات مشاهده مي شود كه در صورت افزايش حجم اطلاعات در سايت و يا ثبت نام زياد اعضا، سايت هاي آماده قطع مي شوند و يا سرعت آنها به شدت افت مي كنند و پيام هايي مانند Site is unavailable يا Site is Unreachable ديده مي شود. اين مسائل در بسياري از اوقات مرتبط به هاست سايت نمي باشند و صرفا به دليل عدم مديريت حجم زياد داده در Wordpress رخ مي دهد. اينجا هم با قطع شدن وبسايت، هر چند موقت، ضرر هاي زيادي به رتبه بندي آن در موتور هاي جستجو زده مي شود.
7 – فرايند هاي پيچيده و خطا هاي زياد در يكپارچه سازي سايت ها :
در بسياري اوقات نياز است تا چند سايت با يكديگر يكپارچه شوند و يا اطلاعات آنها با هم مشترك و همزمان به روز رساني شود. اين فرايند در Wordpress با خطا و پيچيدگي هاي فراواني همراه است.
8 – استفاده از پايگاه هاي داده پر خطر MYSQL و MYSQLi :
سايت ساز آماده Wordpress تنها از پايگاه هاي داده MYSQL و MYSQLi پشتيباني مي كنند كه اين ابزار هاي نگهداري اطلاعات بسيار نا امن مي باشند و هكر ها به راحتي به آنها نفوذ مي كنند. البته استفاده از MYSQLi بهتر است كه آن نيز متاسفانه حفره هاي فراواني دارند و به همين دليل كسب و كار هاي متوسط و بزرگ از آن پرهيز مي كنند. اغلب شركت هاي طراح وب ايراني متاسفانه از نسخه هاي به روز رساني نشده Wordpress استفاده مي كنند كه حتي MYSQLi را نيز پشتيباني نمي كند و به همين دليل اغلب اين سايت ها در معرض خطر و نفوذ دائمي هستند.
9 – مشكلات و نقص هاي فراوان زبان برنامه نويسي PHP :
اغلب طراحان وب معتبر جهاني در حال قطع كار با سايت ساز آماده Wordpress مي باشند و دليل آن نوشته شدن اين سايت ساز با زبان برنامه نويسي PHP است. اين زبان برنامه نويسي به دليل محدوديت هاي فني و پديد آمدن پلتفورم هاي برنامه نويسي بسيار پيشرفته تري مانند .NET و MVC، برنامه نويسان و شركت هاي حرفه اي آنرا كنار گذاشته اند.
10 – به روز رساني هاي مكرر :
همانطور كه در برخي از گزينه هاي فوق اشاره شد، Wordpress براي ايمن و كاربردي نگاه داشتن خود، بطور مكرر و بدون در نظر گرفتن ساختار هاي پيشين، در حال ارائه به روز رساني هايي است. اين به روز رساني ها متاسفانه در بسياري از اوقات ساختار هاي اصلي سايت را نابود مي كنند اما در عين حال براي پايدار ماندن امن، لازم هستند. متاسفانه بسياري از شركت هاي طراحي سايت ايراني به همين دليل به روز رساني خودكار را بر خلاف توصيه Wordpress قطع مي كنند كه در آينده مي توانند مشكلات جدي را براي سايت بوجود بياورد.
11 – كد هاي اضافي و سنگين ( Bloated Code ) :
كد هاي اضافي و سنگين مشكلي جدي است كه توسط موتور هاي كنترل سئو مشاهده و اخطار براي آنها صادر مي شود. اغلب سايت هاي آماده Wordpress داراي كد هاي سنگين هستند كه توسط روبات هاي گوگل بررسي مي شوند و باعث كاهش شديد رنك سايت در صفحات نتايج جستجو مي شوند. ابزار هايي به منظور كاهش اين كد هاي اضافي وجود دارند اما به دليل پر خطر بودن خود آنها، اغلب شركت هاي طراحي وب كه با Wordpress سر و كار دارند، استفاده از آنها توصيه نمي كنند. صاحبان كسب و كار ها كافي است با گرفتن View Source سايت هاي Wordpress و مقايسه آنها با سايت هاي طراحي شده اختصاصي و با پورتال هاي تخصصي، از فرق شديد آنها در حجم كد متوجه شوند.
12 – نا سازگار با اپليكيشن هاي وب و اتصال هاي پرخطا با وب سرويس هاي كاربردي :
يكي از بزرگترين معايب Wordpress، عدم پشتيباني از ابزار هاي پيشرفته برنامه نويسي روز مانند Angular.js و ساير ابزار ها مي باشد. عدم پشتيباني از آنها باعث مي شود تا سايت هاي كه بر پايه Wordpress هستند نتوانند خيلي كاربردي باشند و به خصوص با خطا و مشكلات فراواني به نرم هاي وب و وب سرويس هاي ارائه خدمات آنلاين، متصل شوند. به همين دليل كسب و كار هاي بزرگ و جدي كه در طراحي وبسايت خود از نرم افزار هاي وب يا وب سرويس ها استفاده مي نمايند، از Wordpress دوري مي كنند.
13- قالب ها و تم هاي رايگان يا ارزان قيمت :
اغلب شركت هاي طراحي وب سايت كه بستر خود را سايت ساز هاي آماده مانند Wordpress قرار داده اند، از قالب هاي رايگان و يا ارزان قيمت براي مشتريان خود استفاده مي كنند. در نگاه اول اين شايد ايده خوبي باشد و براي كسب و كار ها هم ارزانتر تمام شود اما مانند هميشه، هيچ ارزاني بي حكمت نيست. اغلب اين قالب هاي رايگان كد و لينك هاي پنهان و اضافي دارند كه باعث مي شوند سايت كسب و كار شما به اصطلاح " در پشتي " به سايت هاي ديگر باشد كه اين توسط روبات هاي گوگل در دراز مدت شناسايي مي شوند و احتمال قطع رتبه دهي سايت توسط گوگل به شدت افزايش مي يابد.
14 – مشكلات بهينه سازي سئو :
همان طور كه جا افتاده است، Wordpress يك سايت ساز رايگان و منطبق بر اصول سئو است. اما واقعيت اين است كه تمام سايت ساز هاي رايگان اين اصول را به ظاهر رعايت مي كنند. نكته اين است كه سايت ساز هاي رايگان در كوتاه مدت اين اصول را مديريت و رعايت مي كنند و با اضافه شدن محتوا و صفحات در سايت، مشكلات سئو كم كم آغاز مي شود كه در نامگذاري صفحات، تگ هاي محتوا، ايجاد محتوا هاي تكراري و توليد نقشه هاي سايت پيچيده به راحتي قابل مشاهده است. اين مسائل در دراز مدت توسط روبات هاي موتور هاي جستجو شناسايي مي شوند و رتبه سايت را كاهش مي دهند.
در نهايت لازم است گفته شود كه Wordpress ابزار رايگان و مفيدي است كه صد ها هزار سايت در بستر آن پياده سازي شده اند. اما Wordpress و ابزار مشابه آن براي كسب و كار هاي كوچك كمي مفيد است كه نمي خواهند كار خود را گسترش دهند، از اپليكيشن هاي وب استفاده كنند و يا رتبه دهي گوگل براي آنها الويت نباشد. در مقاله فوق به برخي نكات اشاره شد تا صاحبان كسب و كار ها در هنگام انتخاب طراح وب سايت خود، با دانش كامل تصميم گيري نمايند و تا حد امكان از ابزار هاي رايگان و سايت ساز هاي آماده پرهيز كنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده