مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» به معناي واقعي به كاربران توجه كنيد ، سئو خود به دنبال آن مي آيد

به معناي واقعي به كاربران توجه كنيد ، سئو خود به دنبال آن مي آيد

اولين فلسفه گوگل يك جمله ساده است، " تمركزتان بر روي كاربر باشد، بقيه موارد بطور طبيعي درست مي شوند ". اما اغلب شركت هاي طراحي سايت و متخصصين بهينه سازي سئو، اين قانون طلايي را ناديده مي گيرند و در طراحي وبسايت ها، تمام تمركز خود را بر روي بات هاي جستجو گر و جا دادن تعداد بيشماري كلمه كليدي، قرار مي دهند.
شايد تمركز بر روي بات ها و اسپم كردن صفحات يك سايت تا 10 سال پيش جواب مي داد اما موتور هاي جستجو گر و به خصوص گوگل، امروزه فرمول هاي افزايش رنك خود را دگرگون كرده اند و توجه به تجربه يك كاربر ( UX ) و محتواي با ارزش را الويت رتبه دهي خود كرده اند. به اين ترتيب اگر محور طراحي سايت خود را به معناي واقعي، بازديد كنندگان و مشتريان خود قرار دهيد، گوگل براي سايت شما، ارزش بيشتري قائل مي شود و در نتيجه رتبه شما نيز در موتور هاي جستجو افزايش مي يايد.
البته بديهي است كه اصلا در نظر نگرفتن نكات بهينه سازي سئو، به شما كمكي نخواهد كرد، و در كنار ايجاد يك UX كاربردي و وبلاگ هاي اطلاعاتي مفيد، توجه به معيار هاي استاندارد سئو، لازم است. مفهوم جمله اشاره شده گوگل، مكمل بودن تجربه كاربر و سئو است. هدف از طراحي سايت شما اگر ارائه اطلاعات مفيد، نگهداري هر چه بيشتر و هدايت بازديد كنندگان به سمت نياز هاي آنها باشد، ناچار خواهيد بود طبيعتا اصول سئو را رعايت كنيد.
در هنگام انتخاب طراح سايت خود، از آنها بخواهيد كه نياز هاي مشتريان شما و ايجاد فضا هايي براي ارائه محتواي با ارزش را در نظر گيرند و پس از آن به فن هاي بهينه سازي سئو بپردازند. اينجا است كه سايت ساز ها و قالب هاي آماده مانند Wordpress و Joomla، ضعف شديد خود را نشان مي دهند و به دليل عمومي بودن قالب ها، اكثر پاسخگوي نياز هاي تخصصي كسب و كار ها نمي باشند.
در ذيل به چند نكته اشاره مي شود كه كاربران در آن نظر گرفته مي شوند اما رعايت اين موارد، خود ارتقاي رتبه سئو را به همراه دارد.
تمركز بر روي موبايل :
امروزه در بسياري از كشور هاي جهان، تعداد كاربران اينترنتي كه از موبايل هاي خود جهت وب گردي استفاده مي كنند بيش از كاربران كامپيوتري است. اين درصد در برخي از كشور هاي تا بالاي 80% نيز مي باشد. از اين رو طراحي سايت تخصصي هر كسب و كاري بايستي تجربه يك كاربر را در هنگام بازديد با موبايل خود را در نظر بگيرد و بهينه سازي آن را در الويت قرار دهد. از جنبه سئو هم به اين موضوع نگاه كنيم، طراحي سايت منطبق بر دستگاه هاي موبايل يك اصل است و رعايت نكردن آن باعث افت شديد نمره سئو خواهد شد.
سه روش عمده و تاييد شده توسط گوگل براي طراحي سايت منطبق بر موبايل وجود دارد. طراحي به صورت ريسپانسيو ( Responsive )، طراحي Dynamic Serving و طراحي بر اساس آدرس دهي مستقل ( Separate URL ). از بين اين سه روش بهترين آن ، چه از لحاظ تجربه كاربر و چه از لحاظ سئو، طراحي سايت به صورت ريسپانسيو است. ( براي اطلاعات بيشتر از ويژگي هاي طراحي سايت ريسپانسيو به مقاله ضرورت ساخت وب سايت ها به صورت ريسپانسيـو رجوع كنيد. )
هدايت سريع و آسان كاربران به اطلاعات مورد نياز آنها :
كاربران تنها يك دليل براي مراجعه به يك سايت دارند و آن هم دسترسي به اطلاعات و پيشنهاد ها است. حال هر چقدر اين فرايند را براي آنها پيچيده و زمان بر كنيد، احتمال انصراف آنها از بازديد سايت شما بيشتر مي شود. مجددا از نگاه سئو بخواهيم بررسي كنيم، پيشنهاد مي شود سطوح لينك هاي داخلي بيش از 3 سطح نشود تا بات ها بهينه ترين لينك ها را بررسي و با هم مرتبط كنند. بديهي است يك كاربر بخواهد براي يافتن يك نرخ يا يك محصول در سايت شما، تعداد زيادي كليك كند يا از تعداد صفحات فراواني عبور كند، او به زودي بي خيال اين كار مي شود و بنابراين درصد بازگشتي سايت يا همان Bounce Rate شما افزايش مي يابد.
تصاوير خود را بهينه كنيد تا كاربر منتظر نماند :
" يك تصوير اندازه هزار حرف است " اين ضرب المثل انگليسي را همه بار ها شنيده ايم. كاربران نيز جذب تصاوير مي شوند و آنها را تحريك به خواندن مطالب سايت مي كند. اما استفاده بي رويه و نادرست از تصاوير مي تواند دقيقا نتيجه مخالف را به همراه داشته باشد، بنابراين در طراحي سايت خود از استفاده درست از تصاوير اطمينان حاصل كنيد. اگر حجم و كيفيت تصاوير را بهينه نكنيد و يك كاربر بخواهد بالاي 5 الي 10 ثانيه براي نمايش آنها صبر كند، مطمئن باشيد خيلي زود حوصله او سر مي رود و بعيد است در وبسايت بماند. از منظر سئو هم كه نگاه كنيم، سرعت لود صفحه و تصاوير اگر بالا باشد، نمره سئو شما كاهش مي يابد.
سه نكته اشاره شده فوق تنها نگاه بسيار كوتاهي به نقاط مشترك UX و سئو بود كه بايستي در طراحي سايت تخصصي هر كسب و كاري مورد توجه قرار گيرد و اهميت پرهيز استفاده از قالب هاي آماده مانند Wordpress، اينجا مشخص مي شود. در نهايت به دليل اهميت فوق العاده جمله گوگل، يكبار ديگر آنرا تكرار مي كنيم :
" تمركزتان بر روي كاربر باشد، بقيه موارد بطور طبيعي درست مي شوند "

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده